lördag 19 juli 2014

Evighetens räddningsplan (V)

"liksom han innan världens grund blev lagd har utvalt oss i honom för att vi skulle vara heliga och fläckfria inför honom. I sin kärlek har han genom Jesus Kristus förutbestämt att vi skulle tas upp som hans barn, enligt sin vilja och sitt beslut, för att den härliga nåd som han har skänkt oss i den Älskade skall prisas." (Efesierbrevet 1:4-6)

Paulus talar om trons kamp. Frälsningen är en gåva som vi har i relationen med Jesus. Jesus säger själv att evig liv är att känna Fadern och Sonen. Alla vi som tagit emot Jesus vet nog att bevarandet av tron eller bevarandet av relationen med Jesus kan vara en kamp genom olika omständigheter i livet. Läs till exempel om Johannes döparen i nya testamentet så ser vi att det inte är någon ny sak.

För att bevara frälsningen i våra liv har Gud gjort så mycket för oss. Det största är väl att han har givit oss den helige Ande, som våran hjälpare. Här kan man prata om engagemang! Gud själv flyttar in i våra liv! Eftersom planen har med gemenskap och tillhörighet att göra så blir den kristna tron så personlig där Gud är så nära oss, ja, i oss.
Han har också gett oss syskon, trossyskon i församlingen. Jag älskar mina syskon. Vad skulle jag gjort utan dem? Ett ensamt kol kallnar så lätt, men kol som ligger tätt tillsammans glöder intensivt och hjälper varandra.
Gud har också gett oss sitt Ord, med löften att stå på och leva utifrån. Och han har faktiskt gett oss just frälsningshistorien där vi kan gå tillbaka och se Guds handlande genom generationerna.
Sedan skulle vi kunna tala om bönen, nattvarden, predikan, lovsång, profetia och mycket mer.

Så Jesus frälser mig varje dag, upprätthåller mig och är trons upphovsman och slutförare i mitt liv. Idag frälser han mig, idag är man min räddning och idag är jag en ny skapelse i honom. Varför ett sådan engagemang för varje troende? För mig, för dig? I sin kärlek... Vad gör man inte för någon som man älskar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar